Czy można transportować ponadgabaryty samemu? - transport info

transport wielkogabarytowy

Tyle teorii. W praktyce bowiem okazuje się

Przewozy realizowane przy wykorzystaniu dróg publicznych wciąż są najpopularniejszym w naszym kraju sposobem na przemieszczenie danego transportu z jednego punktu do drugiego. Teoretycznie sprawa wydaje się bezwzg

Dodane: 14-11-2020 08:59
Czy można transportować ponadgabaryty samemu? - transport info transport wielkogabarytowy
lędnie bardzo łatwo - należy po prostu znaleźć odpowiedni pojazd do transportu, załadować na niego przewidywany do przewiezienia ładunek, a następnie wysłać w podróż do miejsca docelowego. Tyle teorii.

W praktyce bowiem okazuje się, że przewidywany ładunek zajmuje więcej miejsca niż by się wydawało, a jego podróż po drogach publicznych będzie sprawiała poważne utrudnienia dla innych uczestników ruchu drogowego. Z takimi problemami zmaga się przede wszystkim transport maszyn o dużych gabarytach, także tych służących - o ironio - do budowy dróg. Co wtedy? Z takim ładunkiem nie można od tak sobie wyjechać na drogę.

Wiedząc, że realizowany będzie tego typu transport ciężki osoba go organizująca powinna zawczasu wystąpić do zarządców dróg, po których będzie przebiegała trasa przewozu, o uzyskanie zezwolenia na transport ponadgabarytowy. Zazwyczaj zarządcy dróg posiadają specjalne regulaminy udzielania zezwoleń tego typu, z których można uzyskać wszelkie niezbędne informacje.


Transport ponadgabarytowy

W transporcie drogowym ładunek ponadgabarytowy lub ładunek z nadwagą to ładunek, który przekracza standardowe lub zwykłe prawne ograniczenia wielkości lub wagi, które ciężarówka może przewozić na określonej części drogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.


Jest to czasami bardzo trudne logistycznie

Jeżeli działamy w branży transportowej, to wiemy jak bardzo ważne jest posiadanie samochodów ciężarowych z odpowiednimi naczepami. Zazwyczaj po drogach poruszają się ciężarówki, które posiadają tradycyjne naczepy. Czasem jednak zdarza się transport ponadgabarytowy, który ma już inne wymagania. Z tego powodu nie każdy posiada w swojej ofercie transport ciężki. Nie wszyscy bowiem spełniają odpowiednie warunki i nie posiadają naczep, które zmieszczą ponadgabarytowy towar.

Transport maszyn wymaga szczególnego przygotowania. Po pierwsze należy dobrze zaplanować trasę, ponieważ z takim transportem nie możemy się poruszać po wszystkich drogach. Zapewne będą potrzebne objazdy i szukając ich trzeba mieć świadomość, że samochód ciężarowy to nie osobówka i nie wszędzie sobie poradzi. Trzeba też załatwić odpowiednie dokumenty celne oraz inne formalności, które są wymagane dla tego typu transportu. Jest to czasami bardzo trudne logistycznie zadanie i z całą pewnością bywa czasochłonne. Jednak efekt końcowy daje satysfakcję.


Gdy trasa jest już gotowa wtedy

Sam transport to niezwykle rozbudowana gałąź przemysłu. Najwięcej jednak emocji wydaje się zawsze budzić transport ponadgabarytowy. Ogromne maszyny, czy transportowane ładunki robią ogromne wrażenie. Mało kto jednak wie, że ich obecność na drogach wiąże się z rygorystycznymi przepisami. Każdy ładunek, który ma przekraczające normy gabaryty musi być transportowany w specjalny sposób.
Transport maszyn, konstrukcji stalowych, czy magazynów, zawsze wiąże się z zaawansowanym procesem planowania i organizacji. Dotyczy to przede wszystkim trasy. Małe ronda, niskie wiadukty, mosty ze stosunkowo niewielkim udźwigiem - wszystko to sprawia, że nie każdą trasą da się przewieźć dany ładunek. Dlatego też musi być ona zawsze dokładnie przez specjalistę opracowana. Gdy trasa jest już gotowa, wtedy przychodzi czas na uzyskanie zezwoleń. Dopiero one stają się zielonym światłem dla firmy transportowej. Jak więc widać transport ciężki to naprawdę ciężka praca, także w zakresie wspomnianego planowania i organizacji.